Predmatematičke vještine – kako ih poticati
Pojam predmatematičke vještine odnosi se na niz znanja, činjenica i postupaka koje djeca usvajaju prije polaska u školu, a koja će im biti potrebna za razumijevanje matematike. Dijete u predškolskoj dobi uči o:
- odnosima u prostoru (unutra – vani, gore – dolje, ispod – iznad)
- odnosima predmeta (veće – manje, lako – teško)
- svojstvima predmeta (tvrd – mekan, topao – hladan)
- količini (jesu li dvije skupine predmeta jednake ili je neka skupina veća ili manja)
- pojmu broja (brojenje, prebrojavanje, povezivanje broja i količine).
- Sva ova znanja djeca stječu kroz igru, krećući se prostorom, baratajući predmetima- okrećući, uspoređujući.
Razvojna linija
.accordion-body
, though the transition does limit overflow.
.accordion-body
, though the transition does limit overflow.
.accordion-body
, though the transition does limit overflow.
.accordion-body
, though the transition does limit overflow.
Navedene predvještine moguće je grupirati u 9 kategorija koje su neophodne za svladavanje matematike u kasnijem školskom razdoblju:
- Razvrstavanje podataka i predmeta.
- Uspoređivanje i ujednačavanje predmeta i skupova.
- Prepoznavanje uzorka i nastavljanje niza.
- Sposobnost praćenja niza/slijeda uputa.
- Orijentiranje i organiziranje u prostoru.
- Vizualizacija (sposobnost manipulacije mentalnim predodžbama).
- Sposobnost procjenjivanja veličine, količine, broja.
- Deduktivno mišljenje (izvođenje općeg načela iz pojedinačnog zaključka).
- Induktivno mišljenje (razumijevanje koje je rezultat povezivanja postupaka i koncepata).
Kako poticati predmatematičke vještine
Koliko puta ste prebrojavali stepenice dok ste se penjali sa svojim djetetom? Koliko puta ste prebrojavali dugmad na košuljici dok ste oblačili dijete? Ovo su stvari koje većina roditelja čini nesvjesno i automatski, a koje su vrlo važne jer su osnova razumijevanja matematike u budućnosti. Rana izloženost brojevima i matematičkim konceptima olakšati će vašem djetetu stvaranje pozitivnog stava prema brojevima, kao i pripremu za školu.
Djecu najmlađe dobi možete poticati čitanjem priča u kojima su zastupljeni brojevi. U svakodnevnim situacijama prebrojavajte i komentirajte stvari u okolini (npr. Uzeo sam dvije banane). Prilikom čitanja mijenjajte ton glasa kako bi opisali koncepte (npr. glasan, duboki zvuk koji opisuje nešto veliko i tihi, visoki zvuk koji opisuje nešto maleno). Komentirajte vrijeme te usmjerite djetetovu pozornost na sat (npr. Sad je 9 sati i idemo spavati).
Također, djetetovu pozornost možete usmjeriti na, na primjer, znamenke u vašem adresaru, mobitelu, na prometnim znakovima, i slično. Dok pripremate ručak ili užinu, komentirajte s djetetom što činite (npr. Stavljam dva krumpira u vodu. Naranču režem na pola).
Predmatematičke vještine možete poticati i van kuće, primjerice, potičite svoje dijete da uspoređuje veličine kamenja i kuća, oblike lišća i drveća, prebrojavajte korake od ljuljačke do tobogana i od tobogana do klupice, djetetovu pozornost usmjerite na kućne brojeve na zgradama i kućama. Kod kuće potaknite dijete da igračke posloži po veličini ili boji, na papiru iscrtajte različite geometrijske oblike te ih zajedno s djetetom pronalazite u prirodi i po kući (npr. trokut je kao krov, krug je kao tanjur, kvadrat je kao televizor), uključite dijete u aktivnosti kuhanja pa ga učite vagati, prepoloviti, sipati i slično. Igrajte se trgovine i razmjene novca te različitih društvenih igara koje se baziraju na brojevima i prebrojavanju (Bingo, Domine, Monopol).
Važno je da ove aktivnosti provodite kroz igru i učinite ih pozitivnim, opuštajućim iskustvom za dijete. Brojevi i matematika važan su aspekt našeg života stoga potičite djecu, obojite navedene aktivnosti pohvalama i pozitivnim povratnim informacijama kako bi ih ohrabrili da i dalje sudjeluju u njima.
http://www.vrtic-vjeverica.zagreb.hr/default.aspx?id=86www.azoo.hr/images/razno/Butorac.doc
https://www.zerotothree.org/resources/299-help-your-child-develop-early-math-skills
https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/signs-symptoms/age-by-age-learning-skills/math-skills-what-to-expect-at-different-ages